Atlassian: Ideje váltani – Megszűnik a Data Center, jön a Cloud
Az Atlassian felhasználók körében 2029 a változás éve lesz. Ekkor fogja ugyanis az Atlassian végleg bezárni a Data Center kapuit, kötelezve ezzel az ügyfeleit a Cloud-ra való átállásra.
Eddig sem volt titok, hogy az Atlassian inkább a Cloud felé terelné az ügyfeleit, viszont 2029 március 28-a mérföldkő lesz a felhasználók körében. Ekkor fogja ugyanis az Atlassian végleg bezárni a Data Center kapuit, kötelezve ezzel az ügyfeleit a Cloud-ra való átállásra.
Azok, akik csak most kezdik el az Atlassian termékek használatát egy kicsit jobb helyzetben vannak, mert eleve megússzák a migrálás bonyodalmait és fáradalmait. Akik viszont már aktív Data Center használók, azoknak erősen ajánlott időben elkezdeni az átállást. Ugyanis bármilyen jól kiismerted magad a Data Center-ben, a Cloud kezelése merőben más lesz.
Ez a betekintő cikk elsősorban azoknak lehet releváns, akik most kezdik el az átállást és még nem ismerik annyira a Cloud kezelését.

Mik a legfontosabb különbségek a Data Center és a Cloud között?
Megjelenik az Organization és a Site adminisztráció
Míg a Data Center-es termékek esetében ezek nem létező fogalmak voltak, a Cloud-ban nagyjából ezek az elsők, amik szembejönnek. Megjelenik ugyanis a szervezeti szintű adminisztráció. Ennek a funkciója és a jelentősége akkor válik igazán egyértelművé, amikor több site-ot kezelünk egyazon szervezet alatt. Mit jelent ez?
Tegyük fel, hogy a vállalkozásodnak szüksége van egy Jira-ra, ahol a belső folyamatokat, projekteket menedzseli és szüksége van egy másik Jira-ra, ahol mondjuk az ügyfélszolgálatát kezeli. Ebben az esetben két különböző típusú termék fog kelleni (Jira és Jira Service Management). A Data Center-es verzióban ez a két termék teljesen elkülönül. Külön-külön kell őket felkonfigurálni, mindkét helyre fel kell venni a usereket stb. A Cloud-ban viszont - bár szintén elkülönülnek és akár más-más site névvel is létrehozhatóak -, menedzselhetőek egy közös felületen, ami megenged bizonyos átjárásokat a beállításokban.
Ez egyébként kifejezetten előnyös tud lenni, ha tudod hogyan kell kezelni, viszont bonyolultabb. Hogy csak egy példát említsek, aki szervezeti admin, az nem biztos, hogy egyben site admin is lesz, ezek a szerepkörök teljesen elválhatnak a Cloud rendszerben.
Központi felhasználókezelés
A felhasználókezelés centralizáltsága lényegében egy következménye az előző pontban leírtaknak. Azt jelenti, hogy minden egyes felhasználót egyszer kell létrehozni szervezeti szinten, ezután pedig néhány kattintással hozzárendelhetőek a kívánt site-okhoz.
A user-ek szinkronizálása (például Active Directory-ból) egyébként Cloud-ban is ugyanolyan jól kezelhető, de tény, hogy az átfutási idő valamivel több.
Eltérő árazási struktúra
Az egyik legfontosabb különbség az árazásban jelenik meg. A Data Center termékeknél úgynevezett user tier-ek vannak, vagyis felhasználókeretet vásárolsz. A Cloud esetében ez nem így van, ott minden user után külön fizetsz. Ez lényegében azt jelenti, hogy annyiba kerül a termék, amennyi user-ed ténylegesen van a rendszerben. Ha csökken a user szám, kevesebbet fizetsz, ha növekszik, akkor többet.
Fontos viszont megemlíteni, hogy ez abban az esetben van így, ha a licenszeket közvetlenül az Atlassian-tól vásárolod. Ha 3. fél szolgáltatja neked a licenszeket esetleg kedvezőbb áron, ott valószínűleg ugyanúgy csomagok lesznek majd.
A frissítések automatikusak
Míg a Data Center esetében az újonnan kijött verziókat folyamatosan monitorozni kell és frissítést ütemezni - ami ideiglenes rendszerleállással jár -, addig a Cloud esetében ez az egész automatikus. Egyáltalán nem kell a frissítésekkel foglalkozni, nincs rendszerleállás, sőt sokszor észre sem veszed, hogy történt valami.
Viszont tény, hogy ha észreveszed az sajnos nem mindig előnyös. Van olyan eset, hogy egy gomb az egyik nap itt volt, a másik nap már amott van. A jó hír viszont, hogy a nagyobb volumenű változásokat az Atlassian jó előre kommunikálja e-mail vagy felugró ablak formájában, így grandiózus változásoktól nem kell tartani egyik napról a másikra.
Elvégzik helyetted az üzemeltetést
A Data Center-es hosting egyik legnagyobb „nyűgje” az üzemeltetés. Szervert kell fenntartani, gondoskodni az adatok megfelelő védelméről, leállási policy-t biztosítani stb. Ezeknek mind extra költséges vonzatai vannak, nem beszélve arról, hogy mindezt egy hozzáértő szakembernek kell elvégeznie, akinek szintén van egy bérköltsége.
A Cloud-os megoldásnál viszont ezeket mind elvégzi helyetted az Atlassian. Egy profi csapatot kapsz, akik 0-24 órában felügyelik a rendszert, ráadásul bizonyos mértékig a felelősség sem rád hárul.
A Cloud-os felület teljesen másképp néz ki
Cloud-os „elsőáldozók” számára elsőre úgy fog tűnni, mintha egyáltalán nem is Jirát használnának, hanem valami teljesen más bolygóról jött szoftvert. A menüsor és a gombok nem ugyanott vannak, ahol már megszoktad őket, a JQL filterek is kicsit másképp működnek, a bővítményeket teljesen eltérő módon kell telepíteni stb.
Tény, hogy ezeket kicsit nehéz lesz megszokni, viszont egy idő után elkezded majd látni az előnyöket is. Az Automation-ben például kifejezetten sok új lehetőség van, de maga a ticket nézet is testreszabhatóbb. Akár egy olyan egyszerű újítással, mint hogy ki lehet „pinnelni” mezőket.
A Cloud felületre készült bővítmények is mások
Bizony az, hogy az Atlassian a Data Center-ről átkényszeríti a felhasználókat a Cloud-ra, törvényszerűen magával hozta, hogy a külső fejlesztőknek is át kell tervezniük a saját appjaikat Cloud kompatibilissé. Ez rengeteg add-on esetében jelenti azt, hogy más alternatívát kell keresni helyettük – már amennyiben nem készítették el őket Cloud-ra. De még azoknál, amiket elkészítettek, sem lesz minden ugyanolyan. A közkedvelt Script Runner plugin esetében például teljesen más a futtatási modell, sőt maga a kódolás is. Az ebben lévő scripteket majdnem biztos, hogy teljesen újra kell írni Cloud-osítva.
Viszont fontos megemlíteni, hogy azért nem csak árnyoldala van ennek. Ugyanis ahogy maga a Jira és a Confluence is fejlődött bizonyos funkciókat illetően, úgy az újonnan fejlesztett appok is valószínűleg sok mindenben jobbak lesznek az elődeiknél.
Néhány jó tanács
Ne akkor kezdd el, amikor már muszáj
Sokan azt gondolják, 2029-ig még rengeteg idő van és bőven ráérnek 1-2 hónappal előtte elkezdeni foglalkozni ezzel. A tapasztalat ezzel szemben az, hogy egy migrálás végül sokkal bonyolultabb lesz, mint gondolnád és mindig vannak nem várt helyzetek, amiket kezelni kell. Ha nem kezded el időben, akkor szinte garantált, hogy egy átgondolatlan, elnagyolva épített rendszerbe fogod költöztetni a vállalkozásod és több idő lesz rendbe rakni a fejetlenséget ami felgyűlt, mint végigvinni egy alaposan megtervezett migrálási folyamatot.
A licensz díjak később emelkedhetnek
Az Atlassian árazási stratégiáját persze nem tudjuk előre megjósolni, de korábban is előfordult már, hogy a régebbi felhasználóinak kedvezőbb áron biztosította a szolgáltatást. Elképzelhető, hogy a költségek szempontjából is jobban megérheti előbb felülni erre a bizonyos migrálós szekérre.
Ha biztosra akarsz menni, bízz meg szakértőt
Az Atlassian biztosít egy saját maga által fejlesztett appot, ami segít végigvinni a migrálást Data Center-ből Cloud-ba. Ezzel egyébként némi utánajárással és technikai attitűddel egy kevésbé gyakorlott felhasználó is el tud boldogulni. Azonban, ha a projektjeid struktúrája összetettebb vagy bonyolultabb automatizmusaid vannak, esetleg a migrálással egybekötve szeretnél rendet is tenni a felgyülemlett káoszban, kérd ki egy Atlassian szakértő tanácsát. Vagy eleve bízd rájuk a munkát.